Internationale dag van de slaap

Het is vandaag de internationale dag van de slaap. Want zeg eerlijk, wat is er nu heerlijker dan na een lange dag je bed instappen en heerlijk warm en behaaglijk wegkruipen? Je ontwaakt met een glimlach en rekt je heerlijk uitgerust uit.

Maar helaas is het niet altijd zo’n feest. Soms wil de slaap gewoon niet komen. Lig je rusteloos te woelen in je bed en kan je je draai niet vinden. Na zo’n nacht stap je kribbig en moe je bed uit. De kans op spierpijn, hoofdpijn en vergeetachtigheid is na een slechte nacht ook veel groter. Laat staan als dit elke nacht gebeurd. Je raakt uitgeput.

Te weinig slaap kan zelfs gevaarlijk zijn; uit Brits onderzoek blijkt dat een weekje minder dan zes uur slaap per nacht de werking van ruim 700 genen kan schaden. ‘Korte slapers’ hebben mogelijk ook meer kans op ouderdomsziektes zoals dementie. Dat beweren onderzoekers van de Duke Medical School in Singapore in het wetenschappelijk tijdschrift Sleep.

Heb je alles al geprobeerd van melatonine tot warme melk en van slaapmedicatie tot yoga en helpt niets? Probeer dan eens een verzwaringsdeken. Door de diepe druk lukt het om prikkels te verwerken en door de vrijkomende hormonen zoals serotonine en dopamine voel je je ook een stuk gelukkiger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *