Slaaptekort

Wist je dat volwassenen volgens het WHO gemiddeld 8 uur slaap per nacht nodig hebben?

Wisten jullie dit al van slaaptekort? (Een deken helpt ervoor dat je beter maar ook dieper en effectiever slaapt.)

Ongeveer twee derde van alle mensen in ontwikkelde landen krijgt dit niet elke nacht. Dit zal je waarschijnlijk niets verbazen, maar de effecten die langdurig slaaptekort hebben waarschijnlijk wel. 

Als je regelmatig minder dan zes of zeven uur per nacht slaapt, is dat funest voor je imuunsysteem en wordt de kans op kanker verdubbeld.

Slaaptekort is ook een belangrijke oorzaak die bepaalt of je wel of niet de ziekte van Alzheimer krijgt en werkt verstorend voor je bloedsuikerspiegel. 

Kort slapen vergroot ook de kans dat je aders dichtslibben of breken en kan dus een oorzaak zijn van jong hartfalen. 

Volgens een profetische wijsheid van Charlotte Bronte “ een rommelige geest maakt een rusteloze ziel” draagt een verstoorde slaap ook bij aan belangrijke psychische aandoeningen zoals depressies, angststoornissen en suicidaliteit . 

Ook kan slaaptekort voor een grotere energiebehoefte zorgen. Slaaptekort zorgt namelijk voor een hogere concentratie van hè hormoon waar je honger van krijgt, terwijl de aanmaak van het hormoon die verteld dat het genoeg is juist geremd wordt. Overgewicht kan dus mede door slaaptekort ontstaan. Maar het kan er ook voor zorgen dat bijvoorbeeld afvallen niet wil lukken.

2 Replies to “Slaaptekort”

  • Hoe werkt dan precies zo’n verzwaringsdeken.. en een verzwaringskussen is die ook voor de nacht? Is het ook zo dat je door de verzwaring minder woelt en dus niet iedere keer door jezelf wakker wordt? ?. Vannacht weer zo’n vreselijke nacht dus ben wel benieuwd. Het is trouwens niet zo dat ik een keer slecht slaap het is al een jaren lang probleem helaas.

    • Beste Dianne,
      een verzwaringsdeken is inderdaad ook voor de nacht. Een kussen niet, deze is om eventueel overdag op de benen te leggen als er bijvoorbeeld sprake is van restless leg syndroom. Door een verzwaringsdeken maak je stofjes aan die de aanmaak van melatonine bevorderd waardoor je beter in slaap komt en blijft. Op onze Facebook pagina kan je ook een heel aantal recensies lezen van mensen die bij ons dekens hebben gekocht en er veel baat bij hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *